Isnin, 4 April 2011

Guru Berjiwa Penjenayah


Seorang murid Sekolah Agama Rakyat (SAR) berasrama di Jejawi, Perlis dipercayai dibelasah seorang guru warden asrama di sebuah sekolah agama persendirian tanpa belas kasihan sehingga koma. Saiful Syazani Saiful Sopfidee dimasukkan ke Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Star. Beliau kemudian meninggal kerana masalah jantung dan pendarahan otak.

Inilah akibatnya apabila dunia pendidikan telah dibolosi orang-orang yang sepatutnya tidak menjadi guru. Orang seperti ini sepatutnya menjadi warden penjara di Guantanamo atau Penjara Israel, bukan warden asrama sekolah.

Ke manakah perginya jiwa kemausiaan yang sepatutnya menghiasi kehidupan seorang manusia apatah lagi pada manusia yang dipanggil guru.

Faktor terpenting bagi seorang guru adalah kepribadiannya. Kepribadian itulah yang akan menentukan apakah ia menjadi pendidik dan yang baik bagi anak didiknya ataukah akan menjadi perosak atau penghancur bagi hari depan anak didik.

Kepribadian yang sesungguhnya adalah abstrak (ma’nawi) sukar dilihat atau diketahui secara nyata. Yang dapat dilihat adalah penampilannya yang terjelma dari tindakannya, ucapan, caranya bergaul, berpakaian dan dalam menghadapi setiap persoalan atau masalah, baik yang ringan maupun yang berat.

Perasaan dan emosi guru yang mempunyai kepribadian sentiasa stabil, optimis dan menyenangkan. Dia dapat memikat hati anak didiknya, karena setiap anak merasa diterima dan sayangi oleh guru, betapapun sikap dan tingkah lakunya.

Guru yang pemarah atau keras, akan menyebabkan pelajarnya takut, Pelajar yang takut tidak akan mempelajari apa-apa. Guru bukan untuk ditakuti tetapi dihormati.

1 ulasan:

  1. ce nilai ye atau tak....spt yg ada dlm video ni

    http://www.youtube.com/watch?v=DNEWGYPd1MU&feature=player_embedded

    BalasPadam