Selasa, 15 Disember 2009

PELUANG GURU MUDA MENINGKATKAN DIRI

Ketua Pengarah Pendidikan, Tan Sri Alimuddin bin Mohd.Dom telah menyatakan bahawa guru-guru muda berpeluang menjadi pengetua atau guru besar tanpa mereka menunggu menjadi guru senior atau kanan.

Beliau menyatakan bahawa kritirea pemilihan pemimpin pendidikan tidak lagi diukur melalui senioriti atau pengalaman tetapi lebih kepada pencapian Petunjuk Prestasi Utama, KPI yang kini digunakan oleh semua kementerian dan jabatan kerajaan.

Menggunakan pengalaman sebagai kritirea pemilihan pemimpin pendidkan masa kini tidak lagi efektif. Faktor pengalaman sahaja tidak cukup untuk berdepan dengan pencabar-pencabar lain yang begitu hebat bersaing dalam dunia yang sungguh kompetatif ini.

Kejayaan sesebuah organisasi sekolah dewasa ini sangat berkait rapat dengan kemampuan dan kebolehan seseorang pemimpinnya membawa organisasi di bawah pimpinan maju kehadapan. Ia perlu mempunyai misi dan visi yang jelas, kepimpinan yang cemerlang, kreatif dan mempunyai idea terkehadapan.

Kepada guru-guru senior, janganlah menganggap ini sesuatu yang akan menutup peluang mereka menjadi pengetua atau guru besar. Sebaliknya guru-guru senior hendaklah menjadikan perubahan system ini sebagai satu cabaran yang menjadikan mereka juga adalah pemain-pemain yang hebat.

Guru-guru senior tidak dapat lari dari menjadikan diri mereka kompeten agar mereka tidak dilihat sebagai tunggul mati atau lembu mandul. Ini hakikat yang terpaksa kita terima jika kita masih ingin bergelar warga pendidik. Dengan kompetensi diri yang tinggi serta diadun dengan pengalaman yang dilalui sudah tentu guru-guru senior berada jauh di hadapaan di dalam persaingan ini!

1 ulasan:

  1. pengetua tidak suke kepada seseorg guru, maka segala peluang ditutup dan diberi alasan

    BalasPadam