Khamis, 17 Disember 2009

Emas Bola, Syabas Malaysia

Syabas buat pasukan bolasepak kebangsaan kerana berjaya memenangi pingat emas bolasepak sukan SEA. Kejayaan yang diraih setelah kali terakhir memenanginya pada tahun 1981 iaitu dua puluh tahun yang lalu sangat-sangat dinantikan oleh seluruh rakyat Malaysia. Kejayaan ini membuatkan rakyat malaysia begitu berbangga dan teruja sekali.

Bukan tujuan untuk memperkecil-kecil pasukan bolasepak Malaysia, semasa pasukan ini berangkat ke Vientien tidak ada peminat bosepak kebangsaan yang meletakkan harapan untuk pasukan bolasepak kita memenangi sebarang pingat. Hatta MSN sendiri meletakkan pasukan bolasepak bertanding di bawah kategori B iaitu pembiayaan sendiri.

Pasukan bolasepak kebangsaan kita telah begitu lama tenggelam. Mutu bolasepak negara begitu merosot. Peminat-peminat bola begitu kurang memberi perhatian kepada pasukan kebangsaan dan negeri-negeri. Peminat-peminat bola lebih meminati Liga-liga England, Sepanyol, Itali, Jerman dan lain-lain. Adalah diharapkan dengan kejayaan ini akan dapat menarik kembali perhatian peminat bola kepada bolasepak kebangsaan dan negeri.

Walaupun pada keseluruhannya pemain-pemain Vietnam lebih berpengalaman dan kemampuan, tetapi semangat dan sikap melawan pemain-pemain muda telah memberikan kemenangan kepada mereka. Syabas dicapkan kepada pemain-pemain muda kita di atas semangat dan dedikasi yang ditunjukkan sepanjang kejohanan.

Kita berharap kejayaan ini adalah satu permulaan kepada masa depan bolasepak negara yang lebih cerah. Pasukan bolasepak kebangsaan negara kira suatu ketika dahulu iaitu tahun 60an dan tahun 70an adalah antara pasukan yang handal di Asia. Kita sangat merindui perkara tersebut berlaku lagi kepada pasukan bosepak kebangsaan kita.

Kita tahu perkara tersebut bukan senang dicapai tetapi bukan sesuatu yang mustahil. Kita juga tidak mahu harapan yang begitu tinggi rakyat Malaysia akan memberi tekanan kepada pemain-pemain muda kita. Untuk berjaya kita mesti berciti-cita besar. Ciri-ciri pasukan yang berjaya ada ditunjukkan oleh pemain-pemain kita ini. Penulis yakin pasukan kebangsan masa depan yang kuat boleh dibina melalui mereka ini.

1 ulasan:

  1. Tahniah la Malaysia..Tahniah gak untuk team pahang,masih kekal kat liga super,walaupun ikut pintu belakang..ampes..

    BalasPadam