Selasa, 22 Disember 2009

BAYARAN TAMBAHAN 2010

Kementerian Pelajaran Malaysia telah menetapkan bayaran tambahan minimum yang perlu dilbayar oleh ibubapa dan penjaga pada sessi persekolahan 2010 yang akan datang.

Kerajaan sebelum ini dalam belanjawan 2008 yang dibentangkan oleh Mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Hj.Badawi telah menghapuskan bayaran yuran persekolahan. Yuran persekolahan ketika itu adalah RM 4.50 bagi sekolah rendah dan RM 9.00 bagi sekolah menengah.

Berbanding dengan yuran sekolah yang kegunaannya adalah untuk pentadbiran sekolah, bayaran tambahan ini adalah diguakan bagi tujuan manfaat pelajar seperti bayaran insuran, sukan, peperiksaan dan kegiatan agama Islam.

Sekolah sebagai institusi pendidikan memerlukan dana yang besar dalam melaksanakan aktiviti-aktiviti penting serta menyediakan beberapa perkhidmatan dan kemudahan tambahan kepada pelajar. Oleh itu ibubapa juga turut berperanan membantu sekolah dalam melaksanakan program-program yang dinyatakan tersebut.

Kementerian Pelajaran Malaysia, KPM melalui surat pekeliling ikhtisas bil 5/2009 telah menetapkan bayaran tambahan minimum sebanyak RM 24.50 di sekolah rendah dan RM 33.50 di sekolah menengah. KPM tidak menetapkan had bayaran maksima yang boleh dikenakan kepada ibubapa atau penjaga. Sekolah boleh menetapkan sendiri bayaran maksimum tersebut dengan persetujuan PIBG sekolah.

Jabatan Pelajaran Pahang pula melalui surat pekelilingnya telah menetapkan had bayaran maksima sebanyak RM 45.00 bagi semua sekolah di negeri Pahang. Oleh itu bayaran tambahan bagi sekolah-sekolah rendah di negeri pahang adalah di antara RM 24.50 dan RM 45.00. Sementara di sekolah menengah bayaran tambahannya pula adalah di antara RM 33.50 dan RM 45.00.

Bayaran tambahan ini akan mula dikutip sebaik sahaja sessi persekolahan 2010 bermula. Pada sessi persekolah 2009 yang lalu bayaran tambahan ini mula dikutip pada 1 Julai.

Dengan kutipan bayaran tambahan ini dibuat seawal sessi persekolahan bermula, adalah diharapkan semua ibubapa serta penjaga dapat menyempurnakan segala bayaran yang ditetapkan. Secara tradisinya ibubapa dan penjaga telah menyediakan kewangan secukupnya untuk keperluan persekolahan anak pada awal tahun.

Dalam keadaan Kementerian Pelajaran Malaysia mengenakan langkah penjimatan perbelanjaan, bayaran tambahan yang akan dibuat ini adalah amat vital dalam menjayakan program-program yang dirancang pihak sekolah. Adalah diharapkan semua penjaga melaksanakan tanggungjawab ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan